Abans del ferrocarril
![Imatge](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgE0ADCF2uxaFqvuEkwGL5-OKv6BHV55N5jchgNvYL147qzOo6ASzzYBPDEKVgMl98vMxJBl30kMbg4FKmDNrUBH9kqInJOvI_PqGTNLWEK2S1L5Ne9JVljrF4BfbRcl0tYIH-TXWND-84/w400-h278/CFHAV-+J.+Palmarola.jpg)
Molt abans de l’actual xarxa de transports per tren i carretera, la que ens permet el trasllat ràpid i còmode a qualsevol punt de la nostra geografia, el món s’anava obrint a la comunicació i el transport amb mitjans precaris i de velocitat limitada però al cap i a la fi eficients i útils per a la gent de l’època: carros, tartanes, diligències i a ungla de cavall o mula. En situem a finals del segle XIX quan a la Plana de Vic els camins i carreteres eren de terra batuda i encara no havia arribat el ferrocarril ni l’invent de l’automoció. No es prodigarien el primers vehicles a motor fins als inicis del segle XX : tot just al 1889 en Francesc Bonet i Dalmau, un català, patentà el primer vehicle amb motor d’explosió a la península Ibèrica. Diligència a sang tirada per quatre mulars L’extensió de la via del tren des de Granollers fins a Sant Joan de les Abadesses fou aprovada per una llei de 22 de gener de 1862 amb la finalitat d’explotar les mines de carbó de Surroca. A Vic però no s’in