L'esperit del Noucentisme ( I )

 De l’etapa modernista, esmorteïda “oficialment” cap al tombant de segle, encara  en quedaven molts dels artífexs i creadors. Però aquell esperit romàntic, gestat per la Renaixença, arravat artísticament i políticament invertebrat, evolucionarà cap a plantejaments formals més clàssics i a uns temps políticament més madurs. Amb la publicació de les Gloses, any 1906, a les planes del periòdic tradicionalista La Veu de Catalunya, Eugeni d’Ors formulà les seves orientacions estètiques i culturals de l’ideari noucentista. Es tractava d’una nova comprensió, la síntesi entre la Renaixença i l’universalisme modernista, que tindrà ben aviat la seva corresponent acció  en l’actuació política que va dur  terme la Mancomunitat de Catalunya (1914 –1923), sobretot per l’acció decidida d’Enric Prat de la Riba, el seu primer president. No en va fou el mateix Ors qui qualificà el gran polític regionalista  com “el seny ordenador de Catalunya”. 

Enric Prat de la Riba

Malgrat les dificultats i els entrebancs de tota mena que sotjaran aquest període (pistolerisme, lluites socials,guerra europea i el Desastre d’Anual de 1921), la Mancomunitat impulsà una sèrie d’actuacions en els camps tècnic, social, cultural i patriòtic que si bé no van poder arribar als objectius fixats (ben aviat la dictadura intentà esborrar-ne les traces), sí que van suposar un punt d’inflexió i una referència obligada de totes les actuacions  polítiques catalanistes posteriors. 

Precisament,a l’inici d’aquesta etapa, havia tingut lloc a la nostra ciutat un acte de marcat sentit patriòtic. El dia 2 de novembre de l’any 1913, es va col.locar una lauda en memòria de Francesc Macià (Bach de Roda) a la façana de la modernista casa Vilà, a la rambla de les Davallades: l’antic pla de les forques.

El Noucentisme, més enllà de la seva influència social i patriòtica,  repercutí de forma notòria en la formulació de les noves tendències arquitectòniques. Va ser per això que, contràriament a l’estil que el precedí, valoraria la línia recta, l’eix simètric, la influència del classicisme grecoromà i el gust ornamental pels esgrafiats. Són il.lustratius d’aquest estil el grup escolar Ramon Llull de Josep Goday (a la cruïlla Diagonal-Consell de Cent de Barcelona) i l’obra urbanística de Rafel Masó que planificà i disenyà l’entorn residencial d’estiueg de S’Agaró.

Vic, amb el grup municipal de Catalunya Vella, sorgit de gent del Cercle Literari proper als plantejaments de la Lliga Regionalista de Prat de la Riba i Francesc Cambó, tardà a posar en marxa les directrius  de la Mancomunitat. Algunes quedaren en bones intencions; va ser el cas de la Biblioteca Popular projectada inicialment a l’horta de Sant Josep i posposada sine die, l’any 1918, després de col.locar-ne la primera pedra. Altres projectes, com les Escoles Públiques, o les millores en infraestructures urbanes, etc. van haver d’esperar millors temps.

Josep Maria Pericas i Morros
A la nostra ciutat, l’evolució cap al nou estil arquitectònic s’imposarà per l’obra del reconegut Josep M. Pericas i Morros, que, com a arquitecte municipal (1922-1939) i del bisbat, d’ençà l’any 1913, realitzà  una ingent obra pública i privada que haurà d’influir notablement  en l’arquitectura vigatana fins a mitjan anys cinquanta. Més endavant, ja en temps de postguerra, un altre vigatà, Josep M. Bassols aixecà  dos  dels seus millors edificis inspirats en els cànons  arquitectònics d’aquest corrent.

El treball del vigatà Pericas, que s’erigí en aquells moments com a únic representant d’aquesta nova tendència, “presenta uns caràcters figuratius i estilistics que tradueixen clarament els planteigs estètics del noucentisme, amb tot , les noves influències europees, el descobriment del romànic i  l’arquitectura rural catalana el portaran cap a una manera de fer molt pròpia”. Com a arquitecte noucentista, s’inicià amb la construcció de la  tribuna del Palau Episcopal, encarregada el 1916 pel bisbe Torras i Bages que no l’arribà a veure acabada. Poc després d’aquesta data, obligats per les disposicions del nou bisbe, el valencià Francisco Muñoz Izquierdo, els estudiants de Vic van haver de d’abandonar  capa i tarot definitivament al bagul dels vells records.



Miquel S. Cañellas 


(del llibre  VIC CRÒNIQUES URBANES)




La nova tribuna noucentista del Palau Episcopal de Vic




És en aquesta època que els estudiants de Vic deixaran capa i tarot al bagul dels vells records


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Més i Major que mai ¡¡

Festa Major del Barri del Remei - " La tragella d'en Quimet"

El seguici de la Festa Major de Vic ( IX )