L'empremta cristiana a casa nostra
El cristianisme, nascut del substrat cultural del judaisme, s’expandí inicialment per la predicació de Sant Pau a través dels territoris romanitzats de la Mediterrània fins a arribar a l’anomenada Hispània Citerior (les terres de l’orient peninsular) on possiblement va arribat l’apòstol, segons tots els indicis, vers l’any 62-63, molt poc abans de tornar a Roma on va rebre el martiri.
Basílica constantiniana del Vaticà segles IV al XVI |
La nova
fe, perseguida de forma intermitent per diferents edictes imperials al llarg
dels tres primers segles, va ser reconeguda per l’emperador Constantí, l’any
313 amb la publicació de l’edicte de Milà pel qual s’abolia el culte estatal,
s’acceptava la llibertat religiosa i es retornaven a l’església tots els seus
béns patrimonials. Fent un pas més enllà, Teodosi el Gran, el
primer emperador cristià, va prohibir l’any 392 la celebració de tots els
cultes pagans i convertí el cristianisme, des d’aquell moment , en la religió
oficial de l’Imperi.
Restes arqueològiques de l'amfiteatre romà de Tarragona
A Vic, hi arribà també, igual que a les altres viles de l’Imperi,l’empremta de la nova fe. Malgrat tot, les antigues creences no es desarrelaren tan ràpidament com es podria pensar, sobretot a les zones rurals. Al camp, s’hi van mantenir encara, durant generacions, pràctiques paganes relacionades amb el culte a la terra, als elements còsmics i al cicle de la natura; unes pràctiques i festivitats que la mateixa església anà desarrelant o adaptà al seu calendari festiu que es marfongué de forma sincrètica amb elements i festivitats pròpies de les cultures i costums que va substituir.
Confirmant la seva importància política i estratègica entre les urbs del territori visigòtic, Vic esdevingué ben aviat seu episcopal amb bisbe propi -Cinidi- que segons consta, l’any 516, assistí al concili provincial de Tarragona en tant que cap espiritual de la diòcesi vigatana.
Actual seu arquebisbal de Tarragona
Cal pensar que en
aquestes mateixes dates ja s’havia edificat i consagrat la primitiva catedral
preromànica amb els edificis religiosos annexos al servei del nou culte i com a
residència de la cort bisbal, els quals van ocupar una àrea urbanitzada entorn
de l’anterior temple pagà.
Sobre aquest primitiu assentament
paleocristià, el Dr. Eduard Junyent fa constar que: “El centre principal a
Ausona radicava a l’església matriu,que degué ésser edificada així que foren
suprimits els cultes pagans i desafectats els edificis on se celebraven.
Consistí en una basílica, que sembla que cal recercar darrera del temple romà,
en el lloc on segles més tard hi hagué l’església de Sant Sadurní, ampliada
posteriorment en l’actual de la Pietat”
Aquest període d’una certa calma i prosperitat, que s’estructurava políticament a tota la península amb la monarquia visigòtica amb seu a Toledo, es va interrompre a partir del 711 per les invasions sarraïnes que traspassaren la Plana sis anys més tard, fet que va obligar els seus homes a abandonar els nuclis habitats, empesos pel temor dels saqueigs i les destruccions.
Les
ràtzies musulmanes en una terra de trànsit, tot i l’absència d’assentaments
estables i la no instauració d’un domini polític sarraí a casa nostra, varen estroncar la vida rural i
urbana del nostre territori. Aquesta situació d’enfonsament, es perllongà més
enllà d’un segle.
Miquel S. Cañellas
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada