MÚSICA I MÚSICS VIGATANS - Capelles de música, "siestas" i cambra
4rt. MOV (cantabile) …………………..Capelles de Música, “siestas” i cambra
A partir de mitjans del segle XVI , la Reforma protestant i la Contrareforma catòlica del obriran vies de distanciament entre dues formes de concebre la música religiosa. Si d'una banda Luter pugnava per acostar la fe, el llibre i les cançons al poble, d'aquí la popularització dels Corals i els himnes de les esglésies protestants, el catolicisme després del concili de Trento (1545-1563) voldrà extirpar - diu el decret- “ tota aquella música en la que hi tingués cabuda el més mínim element impiu o lasciu”. Fins i tot s'arribaria a demanar , per part d'elements rigoristes, la prohibició de qualsevol interpretació polifònica dintre dels temples. Sortosament això no passaria gràcies a la influència de compositors com Palestrina, finat l’any 1594, que va poder demostrar a través de la seva influència que la polifonia no és incompatible amb la puresa de línies ni amb la claredat del text. Les Capelles de Música quedaven salvades. …arreu de l'Europa catòlica com també, no cal dir-ho, de la Catedral de Vic.
![]() |
Giovanni Pierluigi di Palestrina ( + 1594) |
![]() |
Inici de les cròniques del Baró de Maldà |
De la catedral, tanmateix, ens dóna el testimoni de l'actuació de la Capella “Se ha celebrada solemne festa al Gloriós Bisbe, Sant Bernat Calbó, en esta Iglesia Cathedral, ab lo solmene ofici i tota sa capella de música, que ha comensat cerca de les 10 horas ab sermó que l’ha predicat un religiós franciscano” , en un altra moment ens descriu una segona celebració amb acompanyament d'instruments ”Avui matí s’ha fet la devota funció de Minerva en esta Sta. Iglesia Catedral amb la solemnitat que corrrespon, i així cantant-se a dos cors, o ab orga i baixons” El Baró que no s'està d'entrar a les esglésies dels convents de la ciutat exerceix del que avui ja en diriem “crític musical” (¿) Compara sovint el que veu i sent a Vic, amb la música que ell escoltava a la Catedral de Barcelona o, a l'església del Pi, la que tenia al costat de la seva mansió ” “la musica ha sigut molt bona a mos ohidos y molt fina la veu de un escolanet” .. Però no tot serà tant bo, per al Baró, en una altra citació , podem notar que troba a faltar condiment en una de les “audicions” que té lloc a l'església de la Mercè: Després de la prèdica del mercenari o caputxí diu (l'home confessa no llampar-hi gaire) escriu negre sobre blanc una queixa “ La música amés de tocar-s’hi l’orga, era flaqueta, per faltar-li contrabaix, si vols viola y algun altre instrument de violís o trompa..” Podriem seguir amb altres citacions de música religiosa, però ens cal avançar, i capbussar-nos –ni que sigui breument- a l'aparador dels gustos casolans de la noblesa filharmònica.
Església barroca de l'Hospital de la Santa Creu |
Escoltem-lo : “Havent demanat per favor als senyors de Casa Parrella, Don Joanet Senmenat , lo clave, per divertir-se ell tocant-lo y yo també, per alegrar-nos un poc la música que ara necessitam per calmar las angusties i trestesas que passam” Aquestes vetllades musicals a les cases de Vic, serien “pecatta minutta” al costat de les conegudes “siestas” que es celebraven a la Catedral les tardes dels festius. D'aquestes actuacions a mig camí del sagrat i el profà ens en parla Miquel S. Salarich al Vol. VII de la revista Ausa “ les famoses “ siestas”, -ens diu Salarich- no eren més que escollits concerts musicals, els quals enunciats prèviament cridaven la gent a escoltar bona música. Aquests actes solien celebrar-se a primera hora de la tarda , omplien les esglésies de l’Hospital, del convent de Santa Teresa, dels Caputxins de la Pietat i d’altres”. Era l'eco llunyà que arribava pel conducte de la tradició i a cavall dels segles, d'aquells, Autos sagramentals i Troparis medievals conduïts i representats en els atris i a l'interior de les esglésies. Si em permeten la llicència jocosa, la llei de Trento havia propiciat la “trampa” de la Serenates i poemaris a l’ombra dels campanars.
Miquel S. Cañellas
(de la conferència inaugural de curs 2010 - 2011 a l' EMVIC )
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada